NRdoet
Communicatie & Assertiviteit

1. Communicatie & Assertiviteit

Communicatie- en assertiviteitstraining voor arbeidskrachten en direct leidinggevenden

Vaak zijn we ons niet bewust van de manier waarop we communiceren en de invloed die dit heeft op onze omgeving.


Tijdens deze training werken we samen aan het ontwikkelen van bewustere communicatievaardigheden en het effectief geven en ontvangen van feedback.

De medewerkers zijn het visitekaartje van een bedrijf


Als een medewerker regelmatig contact heeft met klanten, wil je er zeker van zijn dit contact positief is. Niet iedereen weet hoe hij of zij met klanten of klachten moet omgaan. Voorkom dat je een klant kwijtraakt omdat iemand zich openlijk heeft geïrriteerd aan die ‘zeur’.

Inhoud van de training


De training richt zich op het ontwikkelen van bewustere communicatie en assertiviteit.


Deelnemers leren effectief feedback geven en ontvangen, hun boodschap duidelijk en doelgericht over te brengen én zelfverzekerd op te treden in communicatieve situaties.


De focus ligt op het ontwikkelen van zelfvertrouwen, assertiviteit en respectvolle communicatie.


Doelen van de training


  • Je herkent de verschillende soorten communicatie
  • Je begrijpt waarom mensen een ander wereldbeeld hebben
  • Je weet wat het effect is van aannames
  • Je ontdekt de (mis)communicatie die je kunt verbeteren
  • Je leert om feedback te geven en te ontvangen
  • Je weet hoe je LSD kunt toepassen en hoe 'rapport maken' werkt
  • Je kunt op een zelfverzekerde en respectvolle manier voor je eigen belangen opkomen
  • Je leert de verschillende soorten agressief gedrag herkennen en hoe je hiermee om kunt gaan
symbool info
  • 2 dagdelen van 3,5 uur
  • Max 2 weken tussen beide dagdelen
  • 6 tot 10 deelnemers
  • Op locatie van aanvrager
  • Certificaat


€ 1750

per organisatie

Gemakkelijker communiceren en zelfverzekerd optreden

Met een begrijpelijke en toegankelijke aanpak helpen we deelnemers om bewust te worden van hun communicatiestijl en de impact ervan op anderen.


We stellen deelnemers in staat om hun boodschap duidelijk en doelgericht over te brengen. Of het nu gaat om contact met klanten of collega's, het is belangrijk dat ze in staat zijn om zelfverzekerd en assertief te communiceren. Zonder anderen te kwetsen of zichzelf te verliezen.


Een belangrijk onderdeel van deze training is het geven en ontvangen van feedback.


Feedback is een waardevol instrument voor persoonlijke groei en ontwikkeling. Tijdens de training oefenen we feedback op een respectvolle en effectieve manier te geven. Zo dat het anderen motiveert om te veranderen en te groeien. Ook leren deelnemers hoe ze feedback kunnen ontvangen zonder defensief te reageren. Ze leren om waardevolle inzichten te benutten en zichzelf verder te ontwikkelen.

Om het geleerde in de praktijk te brengen, is er een speciale sessie gepland in dagdeel 2. Hierbij krijgen deelnemers de gelegenheid om te oefenen met een trainingsacteur. Dit biedt een veilige omgeving om te experimenteren en te groeien in hun communicatievaardigheden.

Verder werken we aan aan het vergroten van het zelfvertrouwen van de deelnemers, zodat ze stevig in hun schoenen staan in verschillende communicatieve situaties. Ze worden zich bewust van de gewenste beroepshouding van het bedrijf en leren om deze vanuit hun eigen motivatie te belichamen. Op die manier draagt deze training ook bij aan klantgerichtheid.

We benadrukken dat assertiviteit niet gaat om het domineren of overheersen van anderen. 


Het gaat er juist om respectvol op te komen voor je eigen behoeften en grenzen, terwijl je ook rekening houdt met die van anderen.

We helpen deelnemers om hun assertiviteit te ontwikkelen en de communicatievaardigheden naar een hoger niveau te tillen, zowel binnen als buiten het bedrijf.